Стоглавый собор (Стоглав), Правило 92
Канонические правила Православной Церкви с толкованиями
Апостольские правила
Правила Вселенских Соборов
Правила Поместных Соборов
Правила Святых Отцов
Соборы Русской Православной церкви
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
Ответ о игрищах еллинскаго бесования. Глава 92
Еще же мнози от неразумения простая чадь православных християн во градех и в селех творят еллинское бесование, различныя игры и плескание против праздника рождества великого Ивана Претечи в нощи и на самый праздник в весь день и нощь. Мужи и жены, и дети в домех, и по улииам обходя, и по водам глумы творят всякими игры и всякими скомрашствы, и песньми сатанинскими, и плясанми, и гусльми, и иными многими виды, и скаредными образовании, еще же и пьянством. Подобна же сему творят во днех и в навечерии рождества Христова, и в навечерии Василия Великаго, и в навечерии богоявления. А инде иным образом таковая неподобная дела творят в троицкую суботу. И заговев Петрова посту в первый понедельник, ходят по селом и по погостом, и по рекам на игрища. Тая же неподобная еллинская бесования творят, и тем бога прогневают. В неведыи согрешают простая чадь. Никим же возбраняеми и обличаеми ни запрещаеми, ни от священник наказуеми, ни от судей устрашаеми таковая творят неподобная дела святыми отцы отреченная. Вместо же сего бесования отныне и впредь подобает крестияном на таковая святыя и честныя праздники и посты к церквам божиим на молитву упражнятися и песньми божественными услаждатися, и святаго почитания божественного со вниманием слушати, и на божественных литоргиях со страхом стояти, и потом брашном и питием в домех своих учреждатися вкупе, о бозе ликовствующе со священническим чином и со други своими и маломощных питающе, и веселящеся в славу божию, а не пьянством, якоже и в прочия господьския праздники. И того ради по священным правилом и по заповеди святых отец отныне и впредь всем православным християном на таковая древняя еллинская бесования не исходити ни во градех, ни по селом, ни по рекам. И о том благочестивому царю по всем градом и по селом своя царская заповедь учинити, чтобы православные християне на таковое бесование еллинское: впредь не сходилися и чтобы то еллинское бесование отныне и впредь божиею благодатию и в твое христолюбивое царство попрано было до конца. И о том о всем еллинском бесовании и игрании свидетельство от священных правил сице написахом. Святаго вселенского шестого собора правило 50 и 51 запрещает всякое играние. Толк. Пятьдесятное убо правило собора сего возбраняет играти всем и причетником, и мирским человеком зернью и шахматы, и тавлеями, и влириями, рекше костьми, и прочими таковыми играми. 51 правило всякое играние возбраняет и отметает и причетникам, и простым людем. Такоже и упивание в пьянство. Не предаде господь бог пити вина в пьянство, но в веселие, иже в печали сущим и в жестоких скорбех пребывающим, и многим попечением утомляющимся или во многих болезнех, на здравие сущим или на мало отдохновение в великих недузех изнемогающим. Люто бо есть пьянство, сего ради отречено бысть. Не упивайтеся, – рече бо, – вином, в нем же есть блуд. Но и от корчемническаго делания и служения клирицы возбраняются по 9-му правилу тогоже святаго шестого собора. Праздность бо и пьянство, и играние всему злу начало есть и погубление велие. Сего ради отрицают вся божественная писания и священныя правила всякое играние, и зерни, и шахматы, и тавлеи, и гусли, и смыки, и сопели, и всякое гудение, и глумление, и позорище, лясание. Рече бо господь: «Горе вам, смеющимся ныне, возрыдаете и восплачете». И святых апостол правило 42 и 43 глаголет. Епископ или презвитер или диякон на игры упжняйся и на пьянство, или да престанет, или да извержется. Такоже и поддиякон, или чтец, или певец творяй, или да предмет. или да извержется. Такоже и простым человек. И новая заповедь глаголет. Аще епископ или презвитер, или диякон, или поддиякон, и прочий от причетник игры творяй, или приобшаяся играния творящим, или приседя, или позор, или лов зряй – отлучатся всякия священныя службы и пищи даяния своего лишаются. И уставляетжеся ему время некое к покаянию. Аще достоин внутрь времени, явится покаявся, паки приходит в свой степень, милости бо ради и человеколюбия божия сподобляется, паки священнического степени в немже аще кто бысть. Аще ли же по времени покаяния в таковая же возвращается и упражняется – совершенно изгоняется от причта. И паки в новых глаголет второе завещание первого гранеси. На три лета тем от службы отлучитися и покаянием очищатися, и тако восходити на священныя своя степени. Сокращаетжеся тем и умаляется время покаяния милости ради божия и человеколюбия, аще во страсе божий пребудут. Писано бо есть: «Страхом господним всяк уклоняется от зла».